Автор: протойерей Георги Флоровски
Глава III
Откровение и тълкуване
Та какво, ако някои не са повярвали? Нима неверието им ще унищожи Божията вярност? (Рим. 3:3)
Послание и свидетелство
Какво е Библията? Не е ли книга в реда на другите книги, достъпна и разбираема за всеки случаен читател, който, предполага се, трябва да схване веднага нейния точен смисъл? Не, по-скоро това е свещена книга, предназначена за вярващи. Разбира се, и свещената книга може да бъде четена от всеки просто „като литературно произведение“. Но това е доста неуместно за нашата непосредствена цел. Сега говорим не за текста, а за посланието. Св. Иларий Пиктавийски[1] се изразява многозначително: Scriptura est non поп in legendo, sed in intelligendo (Писанието не е в четенето, а в разбирането). Има ли в Библията, взета като цяло, като една книга, някакво определено послание? И до кого това послание е адресирано, ако е адресирано до някого? До лица, които имат правото да разбират книгата и да обясняват нейното послание? Или до общината и до лицата в нея, само доколкото те са членове на тази община?
Какъвто и да е произходът на отделни документи, включени в Библията, очевидно е, че книгата като цяло е творение на общината – отначало на старозаветния Израил, след това на християнската Църква. Библията не е събрание от всевъзможни исторически, законодателни и религиозни съчинения, а подбор на някои, санкционирани и засвидетелствани от употребата (преди всичко богослужебна) в общината, а след това и формално – от авторитета на Църквата. А има и някои определени цели, чрез които този „подбор“ е ръководен и контролиран. „И много други чудеса направи Иисус пред учениците Си, за които не е писано в тая книга. А това е написано, за да повярвате, че Иисус е Христос, Син Божий, и като вярвате, да имате живот в Неговото име“ (Йоан 20:30-31). Същото се отнася, повече или по-малко, до цялата Библия. Някои писания са подбрани, редактирани, събрани и свързани заедно, а след това поверени на вярващите, на народа като верен израз на божественото послание. Писанието е божествено, то идва от Бога, то е слово Божие. Но именно общината от вярващи потвърждава изреченото слово и свидетелства за неговата истинност. Свещеният характер на Библията е удостоверен чрез вяра. Библията като книга е съставена в общината и е предназначена главно за нейно наставление. Книгата и Църквата не могат да бъдат разделени. Книгата и Заветът принадлежат един на друг, а Заветът („договор, съглашение“) се сключва с хората. Именно на народа на Завета е поверено Словото Божие при старозаветния Израил (Рим. 3:2), сега Църквата на въплътилото се Слово пази посланието за Царството. Библията е истинно Слово Божие, но книгата остава вярна на свидетелството на Църквата. Канонът на Библията очевидно е установен и потвърден от Църквата.
Обаче не трябва да се забравя мисионерската задача на Новия Завет. „Апостолската проповед“, въплътена и увековечена в него, има две цели: наставлението на вярващите и обръщането на света. Следователно Новият Завет не е книга на общината в същия изключителен смисъл, както старозаветното Писание. Все пак той е мисионерска книга. Въпреки това той не е по-малко ограден от външните. Характерно е отношението на Тертулиан[2] към Писанието. Той се отказал да спори с еретиците върху трудни места в Библията. Писанията принадлежат на Църквата. Позоваването от страна на еретиците на тях е незаконно. Те нямат право на чужда собственост. Такъв е неговият главен аргумент в знаменития трактат: De praescriptione haereticorum (3а давността против еретиците). Невярващият няма достъп до посланието, просто защото той не го „приема“. За него в Библията няма никакво „послание“.
Не е случайно, че разнообразната антология от писания, съставени в различно време и от различни писатели, постепенно започват да разглеждат като една книга. Τά βιβλία е, разбира се, мн. число, но Библия, несъмнено, е единствено. Писанията са действително едно Свещ. Писание. И в целия разказ се проследява една главна тема и едно главно послание, защото има разказ. Дори повече, самата Библия е този разказ, разказът за Божиите действия над Неговия избран народ. Библията свидетелства преди всичко за Божиите действия и велики дела, Magnalia Dei. Процесът е започнат от Бога. Има начало и край, който е и цел. Има начален момент: съзиждащото Божие Слово – „В начало“ (Бит. 1:1). А ще има и край: „да, ида скоро“ (Откр. 22:20). Има един съставен и въпреки това единствен разказ от Битие до Откровение. И този разказ е история. Има процес, лежащ между тези две крайни точки. И този процес има определена посока. Има крайна цел, очаква се последен завършек. Всеки конкретен момент е поставен в съотношение с двете граници и така има свое точно и неповторимо място вътре в цялото. Следователно, нито едно събитие не може да бъде разбрано откъснато от целия контекст и перспектива.
Бог говори „много пъти и по много начини“ (Евр. 1:1). Той открива Себе Си в продължение на векове, не един път, а постоянно, непрестанно. Той води Своя народ от истина към истина. Има етапи в Неговото Откровение: per incrementa (на възрастване). Това разнообразие и различност не трябва да бъде незачитане или пренебрегвано. Все пак това е винаги един и същ Бог, и Неговото основно послание е винаги едно и също. Именно тъждествеността на това послание придава на различните писания, въпреки цялото тяхно многообразие, истинско единство. Различни текстове са включени в книгата. Църквата се противопоставя на всички опити да се превърнат четирите различаващи се евангелия в едно синтетично четириевангелие – в диа-тесарон, въпреки трудностите с „евангелските противоречия“ (които се опитва да реши бл. Августин). Тези четири евангелия, достатъчно добре и може би в по-конкретна форма, отколкото всяка компилация, съхраняват единството на посланието.
Библията е книга за Бога. Но библейският Бог не е Deus absconditus (скрит, таен Бог), а Deus revelatus (откриващ се Бог). Бог се явява и открива Себе Си. Бог влиза в човешкия живот. И Библията не е просто човешко свидетелство за тези божествени явявания и дела. Тя самата е богоявление. Тя носи в себе си божествено послание. Самите Божии дела са послание. Следователно не е нужно да бягаме от времето или историята, за да срещнем Бога. Защото Бог среща човека в историята, т.е. сред хората, в човешкото всекидневие. Историята принадлежи на Бога и Бог влиза в човешката история. Библията е дълбоко историческа: тя е свидетелство за божествените действия, не толкова за Божии вечни тайни, а самите тези тайни се разкриват само чрез историята. „Бога никой никога не е видял. Единородният Син, Който е в недрата на Отца, Той Го обясни“ (Йоан 1:18). И Той Го явява, като влиза в историята чрез Своето свято Въплъщение. Така историческата рамка на Откровението не е нещо, което трябва да бъде премахнато. Не е нужно да се отделя разкритата истина от рамката, в която става Откровението. Такова отделяне непоправимо ще изопачи нейния облик. Защото Истината не е идея, а Личност, Самият въплътил се Господ.
В Библията ни прави впечатление близостта на отношението на Бога с човека и на човека с Бога. Това е близост на Завета, близост на избор и осиновление. И тази близост достига най-високата си точка във Въплъщението. „Бог изпрати Своя Син (Единороден), Който се роди от жена и се подчини на закона“ (Гал. 4:4). В Библията ние виждаме не само Бога, но и човека. Това е Откровението на Бога, но Бог ни открива и Своето отношение към човека. Бог се открива на човека, „явява“ му се, „говори“ и общува с него и при това показва на хората тайния смисъл на тяхното съществуване и крайната цел на живота. Ние виждаме как Бог низхожда към човека и му се открива, и виждаме как човек среща Бога – не само слуша Неговия глас, но и отговаря. Ние чуваме в Библията не само гласа на Бога, но и гласа на човека, който Му отговаря – с думи на молитва, благодарение и прослава, благоговение и любов, тъга и разкаяние, възторг, надежда и отчаяние. Заветът се сключва от двама – Бог и човек, и двамата участват в тайната на истинската богочовешка среща, която е описана и засвидетелствана в историята на Завета. В тайната на словото Божие влиза и откликът на човека. Това не е монолог на Бога – по-скоро диалог, където говорят и Бог, и човек. Молитвите и призивите на благочестивия псалмопевец са също слово Божие. Бог желае, очаква и иска от човека отговор и отклик. За това Той се открива на човека и говори с него. Той очаква, че човек ще се обърне към Него. Той сключва Завет със синовете човешки. Все пак това низхождане към човека не намалява Божието всемогъщество и трансцендентност. Бог „живее в непристъпна светлина“ (1 Тим. 6:16). Но тази светлина „просветява всеки човек, идващ на света“ (Йоан 1:9). В това се състои тайната или „парадоксът“ на Откровението.
Откровението е историята на Завета. Записаното Откровение, т. е. Свещ. Писание, е преди всичко история. Закон и пророци, псалми и пророчества – всичко е включено и вплетено в живата историческа тъкан. Откровението не е само съвкупност от божествени предсказания. То е главно съвкупността от божествените дела; може да се каже, че Откровението е пътят на Бога в историята. И връхната точка е достигната, когато Сам Бог завинаги влиза в историята: когато Словото се въплъщава и „става човек“. От друга страна, книгата на Откровението е също книга за съдбата на човечеството. Преди всичко това е книга, която разказва за сътворението, грехопадението и спасението на човека. Това е история на спасението и следователно човек е органична част от тази история. Тя ни показва човека в неговото послушание и в неговото упорито непокорство, в неговото падение и в неговото изправяне. И всички човешки съдби, като във фокус, са събрани в съдбата на стария и новия Израил, избрания народ Божи, народ, принадлежащ само на Бога. Този избор е особено важен. Един народ е избран, отделен от всички останали и превърнат в свещен оазис сред човешкото безредие. Само с един народ на земята Бог сключва Завет, само на един народ Бог дава Своя свещен закон. Само тук е създадено истинско свещенство, макар и предобразно. Само тук се появяват истински пророци, които говорят слова, вдъхновени от Божия Дух. Това е скрит свещен център на света, оазис, допуснат от Божията благост, сред падналия, греховен, изгубен и неизкупен свят. Всичко това не са просто слова, а истинската сърцевина на библейското послание. И всичко това е от Бога, тук няма никакви човешки заслуги или достижения. И всичко това е за човека, „заради нас човеците и заради нашето спасение“. Всички милости, дадени на старозаветния Израил, са насочени към крайната цел за всеобщото спасение: „защото спасението е от иудеите“ (Йоан 4:22). Изкуплението обхваща всички, но се осъществява само чрез отбор, отделяне и обособяване. Сред човешкото падение и гибел Бог издигнал свещен оазис. Църквата е такъв тих оазис, обособен, но не изваден от света. Защото този оазис не е само прибежище или подслон, а и крепост, опора на Бога.
В библейския разказ има център или решителен момент в хода на временните събития. Това е начало вътре в процеса; но то не разкъсва историята на части, а по-скоро и придава завършеност и единство. Границата между двата Завета утвърждава единството на библейското Откровение. Двата Завета не трябва да се смесват, необходимо е внимателно да се различават. Въпреки това те са неразривно свързани не само като две системи, но преди всичко в Личността на Христос. Иисус Христос принадлежи и на двата Завета. Той изпълнява древните обетования, но със самото изпълнение на „Закона и пророците“ започва нова ера и става изпълнител на двата Завета, т.е. на цялото. Той е сърцето на Библията, защото Той е ή αρχή – началото и o τέλος – краят. Но тайнственото единство на началото, средата и края не разрушава реалността на времето – напротив, придава на историческия процес истинска реалност и дълбок смисъл. Няма повече поредици от случки – историята напълват събития и достижения; новото, което никога не е съществувало, настъпва в мир. „Ето, всичко ново творя“ (Откр. 21:5).
В края на краищата целият Стар Завет трябва да бъде разглеждан като „Книга за живота на Иисуса Христа, Син Давидов, Син Авраамов“ (Мат. 1:1). Това е период на обещания и очаквания, време на съглашения и пророчества. Целият разказ е пророчески или „предобразен“, пророчески символ, говорещ за наближаващото изпълнение. Днес времето на очакванията е приключило. Обещанието е изпълнено. Господ е дошъл на земята. И Той дошъл, за да пребивава сред Своя народ завинаги. Историята на кръвта и плътта е приключена. Започва историята на Духа: „благодатта и истината произлезе чрез Иисуса Христа“ (Йоан 1:17). Но новото не зачертва старото – Vetus Testamentum in Novo patet (Старият Завет се разкрива в Новия). А patet буквално означава: открива се, започва се, изпълнява се. Следователно книгите на евреите са свещени и за новия Христов Израил – те не трябва да се отхвърлят или отблъскват. Те също разказват за спасението, Magnalia Dei. Те също свидетелстват за Христа. Те трябва да се четат в Църквата като книги на свещената история, а не да бъдат превръщани в сборници с цитати (loci theologici) или с назидателни притчи. Пророчествата са изпълнени и законът е надвишен от благодатта. Но нищо не изчезва. В свещената история „миналото“ не е просто „преминало“ или „било“, а преди всичко това, което се е сбъднало и изпълнило. „Изпълнението“ е основна категория в Откровението. Това, което веднъж е станало свещено, завинаги остава свещено и свято. То е белязано с печата на Духа. И Духът както преди живее в словата, някога вдъхновени от Него. Истина е може би, че в Църквата и за нас Старият Завет не е повече от книга; защото Законът и Пророците са надвишени от Евангелието. Новият Завет е, разбира се, повече от книга. Ние самите принадлежим на Новия Завет. Ние сме народът на Новия Завет. Поради тази причина в Стария Завет ние получаваме Откровението преди всичко като слово: ние свидетелстваме за Духа, „който е говорил чрез пророците“. А в Новия Завет Бог говори с нас чрез Своя Син и ние сме призвани не само да слушаме, но и да виждаме. „Което сме видели и чули, ви възвестяваме“ (1 Йоан. 1:3). Освен това ние сме призвани да бъдем „в Христа“.
Пълнотата на Откровението е Иисус Христос. И Новият Завет е история не по-малко от Стария: евангелската история на въплътилото се Слово, началото на историята на Църквата, както и апокалиптичните пророчества. Евангелието е история. Изворът и основата на християнската вяра и надежда са исторически събития. Основата на Новия Завет не е само речи, поучения и заповеди, а и факти, събития, дела. От самото начало, от първия ден на Петдесетница, когато св. апостол Петър като очевидец (Деян. 2:32: „на което всички ние сме свидетели“) свидетелства за изпълнението на спасението във Възкръсналия Господ, апостолската проповед носи ярко изразен исторически характер. Църквата остава вярна на това историческо свидетелство. Всичко, в което ние вярваме, има историческа структура и е изразено в събития. Това е също свещена история. Тайната на Христа и това, че „в Него телесно обитава всичката пълнота на Божеството“ (Кол. 2:9), не трябва да се разбира единствено според земната перспектива, тя има и друго измерение. Но историческите граници не се заличават, замъгляват: в свещения образ са ясно видими исторически черти. Апостолската проповед е преди всичко разказ, повествование за това, което се случило наистина, hic et nunc (тук и сега). Но става нещо ново и необикновено: „Словото стана плът“ (Йоан 1:14). Разбира се, Въплъщението, Възкресението, Възнесението са исторически факти не в същия смисъл или на същото ниво, както събитията от нашето ежедневие. Но от това те са не по-малко исторични, не по-малко реални. Напротив, те дори са повече исторични – те са истинно събитийни. Очевидно е, че в тях можем да се уверим единствено благодарение на вярата. Но това не ги изважда от историческия контекст. Вярата само открива ново измерение, приема историческото събитие в неговата пълна дълбочина, пълна и неопровержима реалност. Евангелистите и апостолите не са хронисти. В тяхната задача не влиза да описват живота на Иисус, ден след ден, година по година. Те говорят за Неговия живот и дела, само за да съхранят за нас Неговия образ: исторически, но в същото време и божествен образ. Това не е портрет, а по-скоро икона; но историческа икона, образ на Въплътилия се Господ. Вярата не създава нови ценности; тя открива една непреходна. Самата вяра е нещо като видение, „разкриване на онова, що се не вижда“ [Евр. 11:1,св. Йоан Златоуст[3] обяснява „έλεγχος (доказателство) като οψις (зрение)]. „Невидимото“ е не по-малко, дори по-реално, от „видимото“ „И никой не може да нарече Иисуса Господ, освен чрез Духа Светаго“ (1 Кор. 12:3). Това означава, че само чрез духовния опит може да се разбере евангелието в цялата негова пълнота и дълбочина. Но откритото чрез вяра е дадено наистина. Евангелията са написани в Църквата. Те свидетелстват за Църквата. Те са свидетелства за църковния опит и вяра. Но от това те не престават да бъдат исторически повествования и свидетелство за това, което действително е станало в пространството и времето. Ако „чрез вяра“ ние откриваме много повече от това, което можем да постигнем „чрез сетивата“, това само доказва пълната несъстоятелност на „сетивата“ в познанието на духовния свят. Защото великото дело на Бога Изкупител, Неговото решително нахлуване в хода на историческите събития, стана наистина. Не трябва да разделяме „събитието“ и „неговото значение“- и едното, и другото ни е дадено в действителност.
Откровението се съхранява в Църквата. Следователно тя е истинският и главен негов тълкувател. То е защитено и подсилено от писмени слова; защитено, но не обяснено. Човешките думи са не повече от знаци. Оживява ги свидетелството на Духа. Тук имам предвид не отделни хора, внезапно озарени от Св. Дух, а преди всичко неотслабващата помощ на Духа, дадена на Църквата, която е „стълб и крепило на истината“ (1 Тим. 3:15). Свещ. Писание се нуждае от тълкуване. Неговата същност е не в словата, а в посланието. А Църквата е определена от Бога вечна свидетелка за истинността и значението на посланието, защото тя самата принадлежи на Откровението като Тяло на Въплътилия се Господ. Проповедта на евангелието, произнасянето на словото Божие е несъмнено самата същност на Църквата. Църквата остава вярна на неговото свидетелство и доказателство. Но това свидетелство не е само указание за миналото, не само възпоменание, но и откриване – отново и отново – на посланието, някога дадено на светиите и оттогава насетне съхранявано чрез вяра. Освен това в живота на Църквата посланието постоянно се пресъздава. Сам Христос, като Изкупител и Глава на Своето Тяло, вечно живее в Църквата и продължава делото на изкупление. Спасението в Църквата не само се възвестява и провъзгласява, а и се случва отново и отново. Свещената история продължава. Бог отново извършва велики дела. Magnalia Dei не са ограничени от миналото; те продължават в Църквата и чрез Църквата в света. Самата Църква е неотделима част от новозаветното послание. Църквата е част от откровението – историята на „целия Христос“ (totus Christus:caput et corpus, според думите на бл. Августин) и Св. Дух. Краят на Откровението, неговият τέλος, още не е настъпил. И Новият Завет истински и пълно живее само в опита на Църквата. Историята на Църквата е история на изкуплението. Истината на книгата се открива и укрепва според мярата на възрастване на Тялото Христово.
История и догмат
Трябва веднага да признаем, че Библията е трудна книга – книга, запечатана със седем печата. И с течение на времето тя не става по-лесна. Обаче работата не е в това, че Библията е написана на „непознат език“ или съдържа непонятни думи, не поддаващи се на разшифровка. Напротив, самият камък за препъване на Библията е нейната удивителна простота: тайните на Бога се откриват на обикновени хора във всекидневния живот и цялата книга изглежда някак твърде човешка. Дори Сам Въплътилият се Господ ни се явява като обикновен човек.
Свещ. Писание е боговдъхновено, то е слово Божие. Какво е това вдъхновение от Духа, ние никога не ще можем точно да определим – тук има тайна. Това е тайната на богочовешката среща. Ние не можем напълно да разберем по какъв начин „светите Божии човеци“ слушали словото на техния Господ и как са могли да го изразят с думите на собствения им език. Но и в човешкото предаване звучи гласът на Бога. Словото Божие в човешки слова: тук лежи тайната и чудото на Библията. По какъвто и начин да разбираме вдъхновението, един фактор не трябва да се пренебрегва. Свещ. Писание действително съхранява и предава словото Божие на езика на човека. Бог говорил с човека; но човек бил длъжен да слуша и да Го разбира. „Антропоморфизмът“ е неотменен признак на истинското богоявление. И това не е снизходителност към човешките слабости. Смисълът е по-скоро в това, че човешкият език, предавайки Божественото Откровение, не изгубва своите естествени черти. Ако ние искаме точно да предадем Божественото слово, не е нужно да се отказваме от нашия език като твърде човешки. Човешкият елемент не се отхвърля, а се преобразява от божественото вдъхновение. „Свръхестественото“ не унищожава „естественото“: ύπέρ φύσιν (свръхестествено) не означава παρα φύσιν (противоестествено). Човешкият език не изопачава и не намалява славата на Откровението, не отслабва мощта на Божието слово. Словото Божие може вярно и точно да се изрази в човешки думи. Словото Божие не избледнява, когато звучи по човешки. Защото човек е сътворен по образ и подобие Божие и тази връзка „по подобие“ прави възможно общението. И тъй като Бог удостоил човека с общение, самото човешко слово се преобразило, придобило нова дълбочина и сила. Божественият Дух прониква в организма на човешката реч. Така човек може да изрича слова за Бога, да говори на Бога. „Богословието“ става възможно – θεολογία, т. е. λόγος περί Θεοϋ. Строго казано, богословието става възможно само чрез Откровение.
Това е човешкият отговор към Бога, Който е заговорил първи. Това е откликът на човека към Бога, Който заговорил с него, Чиито думи човек чул, съхранил и сега записва и повтаря. Разбира се, този отговор е несъвършен. Богословието е винаги в движение. Но основата и отправният момент са винаги едни и същи: словото Божие, Откровението. Богословието винаги свидетелства за Откровението. Свидетелства по различни начини: вероизповедните формули, догматите, свещенодействията и символите. И в някакъв смисъл главният отговор е самото Свещ. Писание, или по-скоро, то е едновременно словото Божие и човешкият отговор – словото Божие, предадено чрез пълния с вяра отклик на човека. При всяко предаване на словото Божие в Свещ. Писание винаги има част от човешко тълкуване. То неизбежно е в някаква степен „ситуационно обусловено“. А може ли човек да се отърве от своите човешки условия?
Църквата обобщава свидетелството на Свещ. Писание по различни пътища и способи, но преди всичко в догматите. Християнската вяра се развива или израства в система от вярвания и убеждения. Във всяка подобна система вътрешната структура на основното послание е извадена напред, и всички частни положения на вярата са здраво свързани едно с друго. Несъмнено ние се нуждаем от система, както в нашите пътувания е нужна карта. Но за да се начертае карта, е необходима местност. Всяка система от догмати се гради върху Откровението. Особено важно е това, че Църквата никога не разглежда своята догматическа система като заместител на Свещ. Писание. И двете вървят рамо до рамо: основните идеи на посланието, изразени в малко абстрактна или обобщена форма в догмати и вярвания, и отделните документи, отнасящи се до този или онзи пункт на Откровението. Може да се каже, че ние имаме работа с догмат и история.
Тук възниква въпрос: как и до каква степен може да се заключи историята в рамката на догмата? Това с главният проблем на богословската херменевтика. Какво е това е богословско тълкуване на Библията? Как да построим единна схема от множеството разнообразни свидетелства, възникнали в продължение на стотици години? Библията е единна, но в нея са събрани най-различни писания. Ние нямаме право да не зачитаме това. Решението в крайна сметка зависи от нашето разбиране за историята и от нашата визия за времето. Най-лесно е просто да забравим за хода на историята и различията между епохите. Това изкушение преследва християнството от най-ранни времена. В него се коренят всички алегорични тълкувания: от Филон Александрийски и Псевдо-Варнава до възкръсналия алегоризъм във времето след Реформацията. Това е вечната съблазън за всички мистици. Библията се разглежда като книга от свещени притчи, написана на особен символичен език, и задачата на екзегетиката е да разгадае скрития смисъл, да открие предвечното слово, скрито под разнообразни покрови. Историческата истина и перспектива са неуместни в това разбиране. Историческата конкретност е не повече от рамка на картина, поетична метафора. Всичко е устремено в търсене на вечни значения. Така Библията се превръща в сборник от поучителни примери и тайнствени символи, които указват някаква надвременна истина. А нима истината Божия не е една и не е вечна? При такъв подход е естествено да търсим в Стария Завет доказателства за всички най важни християнски догмати и вярвания. Двата Завета сякаш се сливат в един, надвременен, заличават се техните съществени различия. Опасностите и недостатъците на такъв херменевтичен подход са очевидни и не се нуждаят от подробно обяснение. Но единственият истински лек срещу това изкушение е възстановяването на чувството за история. Библията е история, а не система от вярвания, и не трябва да правим от нея summa theologiae. В същото време, това е история не на човешката вяра, а на Божественото Откровение. И остава нерешен главният въпрос: защо се нуждаем и от догмат, и от история? Поради каква причина и с каква цел Църквата пази и едното, и другото? Най-лесният и най-неудовлетворителен отговор на този въпрос е такъв: Свещ. Писание е единственото автентично свидетелство на Откровението, а всичко останало – не повече от коментарни бележки. Разбира се, коментарът няма същия авторитет, както оригинала. В това мнение има известна истина, но тук ние се сблъскваме с ново затруднение. Защо по-следващите етапи на Откровението не надвишили по-ранните? Защо в Новия Завет на Христа ние се нуждаем от закона и пророците, и те в някаква степен са не по-малко значими, отколкото евангелията и другите книги на Новия Завет? Те са като различни глави на една книга. Защото е несъмнено, че те са включени в канона на Свещ. Писание не просто като исторически документи, а като глави, посветени на вече преминали етапи на историята. Особено това се отнася за Стария Завет. „Защото всички пророци и законът бяха пророкували до Йоана“ (Мат. 11:13). Защо и в какъв смисъл ние пазим закона и пророците? Как да използваме Стария Завет в Църквата Христова?
Преди всичко, необходимо е това да бъде историческа употреба. Но това е свещена история – не история на човешките вярвания и тяхното развитие, а на великите Божии дела. И тези дела не са случайни нахлувания на Бога в човешкия живот. Това е тайнствена връзка и единение с човека. Чрез Своите дела Бог водел избрания народ към висшата цел – към Христос. Първите етапи на пътя сякаш били отразени или заключени в следващите. Това е едно продължително действие на Бога, скрепено с една цел. Върху това разбиране се гради така наречената „типологична“ интерпретация. Термино- логията на църковните отци по този въпрос е доста неопределена. Но винаги е съществувало ясно разграничение между двата метода и подхода. Единият от екзегетичните методи е алегорията. Алегористът работи преди всичко с текстове: зад и под „буквата“ на Свещ Писание той търси скрития истински смисъл на епизоди, фрази и дори особени думи. Типологът тълкува не толкова текстове, колкото събития. Това е не само филологически, но и исторически метод. Типологът търси, обосновава и показва вътрешното съотношение на събития в двата Завета. Той не търси „паралели“ или сходства. И не всеки епизод от Стария Завет има съответствие в Новия. Но основните събития в Стария Завет са „образи“ или „предобрази“ на основни събития в Новия. Тези съответствия имат божествен произход: това са, така да се каже, етапи на един-единствен изкупителен процес, воден от провидението. В този смисъл „типологията“ използва още св. апостол Павел (макар и наричайки я „алегория“: Гал. 4:24: ατινά έστιν άλληγορούμενα). Зад всички деяния на Бога има една цел, която била в пълнота разкрита в Христа. Бл. Августин много точно говори за това: „in ipso facto, non solum in dicto, mysterium requirere debemus“ („трябва да търсим тайната не само в думите, но в самите факти“) (Тълкуване на Пс. 68, слово 2, 6). „Тайната“ на Стария Завет е Христос, не само, защото Моисей или пророците „говорят“ за Него, но преди всичко, защото цялото течение на свещената история, направлявано от Бога, е насочено към Него. И в този смисъл Той е изпълнение на всички пророчества. Поради тази причина Старият Завет може да бъде разбран и неговите „тайни“ разкрити само в светлината на Христос – те са разкрити с идването на Този, „Който трябва да дойде“. Истинското пророческо значение на пророчествата ясно се вижда само, така да се каже, в ретроспекция, след тяхното изпълнение. Неизпълненото пророчество е винаги неясно и загадъчно (такива са пророчествата в книга Откровение, които предстои да се изпълнят чак „в края на времената“). Но това не означава, че ние произволно влагаме в древния текст ново значение; това значение вече е било там, макар и в скрит вид. Когато например ние заедно с Църквата отъждествяваме Страдащия раб Господен (в книгата на Исаия) с разпнатия Христос, ние не просто отнасяме видение от Стария Завет към събитие от Новия, ние разкриваме значението на самото видение, макар че във времената, предшестващи Христа, то не могло да бъде в пълнота разкрито. Това, което било само видение (т.е. „предвиждане“), станало исторически факт.
Има и друг особено важен въпрос. За „алегориста“ „образите“, които той тълкува, са отражения на предвечен първообраз, или дори образи на някаква вечна или абстрактна „истина“. Те насочват вниманието към нещо, което е извън времето. Типологията е ориентирана към бъдещето. „Предобразите“ са предчувствия, изображения, техният „първообраз“ обаче трябва да дойде. Така типологията е повече исторически, отколкото филологически метод. Той предполага и заключава в себе си реалността на историята, водена и направлявана от Бога. Той е органично свързан с идеята за Завета. Миналото, настоящето и бъдещето са свързани в единството на божествената цел и тази цел е Христос. Следователно типологията има преди всичко христологическо значение (тук е включена и Църквата като тяло и невеста Христова). На практика, разбира се, е невъзможно точно да се спазва равновесието. Дори у църковните отци типологията понякога се съчетава с отклонения в алегоризъм и добавки на иносказателни тълкувания – особено що се отнася до техните проповеди и молитви. Важно е обаче, че в катехизическата традиция на ранната Църква, съсредоточена върху тайнствата, равновесието винаги се съхранява. Това е Преданието на Църквата и отклоненията от него следва да се отнесат по-скоро към особеностите на мисленето или богатото въображение на отделни нейни синове. Църквата в своята трезвост е исторична. Свещ. Писание се чете в Църквата наред с изповядването на вярата (т. е системата от догмати), за да напомни на вярващите за историческата основа на тяхната вяра и надежда.
Бл. Августин утвърждава, че пророците говорят за Църквата дори по-ясно, отколкото за Самия Христос, т. е. за Месия (Тълкуване на Пс. 30, 2, обяснение 2)[4]. В известен смисъл това е естествено. Защото има вече Църква. Израил, избраният народ, народът на Завета, е повече Църква, отколкото народ като другите „народи“. Τά έθνη, nationes или gentes – тези близки по смисъл думи се употребяват в Библията (и по-късно) само по отношение на езичниците, за разлика от единствения народ (или хора), станал също (и преди всичко) Църква Божия. Законът е даден на Израил като Църква. Той обхваща целия живот на народа – и „светски“, и „духовен“ – защото цялото човешко съществуване следва да се регулира с божествени предписания. Разделянето на живота на „светски“ и „духовен“ е, строго казано, необосновано. Във всеки случай Израил е богоустановена община от вярващи, свързани чрез Божия Закон, истинска вяра, свещени обреди и свещенство – всички тези елементи намираме и в традиционното oпределение за Църква. Старият Завет е изпълнен в Новия, договорът – възстановен, и древният Израил – отхвърлен, поради крайното свое неверие; той не узнава деня на своето посещение. Истинското продължение на Стария Завет е възможно само в Църквата Христова (и двата термина имат еврейски произход: Църквата е qahal, Христос — Машиах). Тя е истинският Израил κατά πνεύμα. В този смисъл още св. Юстин Философ[5] категорично отхвърля мнението, че Старият Завет свързва в едно Църквата и синагогата. Той вярва точно в противоположното. Всички юдейски претенции трябва да бъдат отхвърлени; Старият Завет повече не принадлежи на юдеите, тъй като те не вярват в Иисус Христос. Старият Завет принадлежи сега единствено на Църквата. Никой повече не може да предявява претенции към Моисей и пророците, ако той не е с Иисус Христос. Защото Църквата е Новият Израил и единствена наследница на всички старозаветни обетования. В тези ригористични разграничавания ранните апологети на християнството съобщават нов и важен херменевтичен принцип. Старият Завет трябва да се чете и тълкува като книга на Църквата. Книгата за Църквата, добавяме ние.
Законът е надвишен от истината (в това се състои неговото изпълнение) и е отменен. Повече не е нужно да се налагат на новообърнатите тежки бремета. Новият Израил има свое устройство. Тази част на Стария Завет е остаряла. Тя в своята основа е „ситуационно обусловена“ – не толкова в исторически относителен, колкото в дълбоко провиденциален смисъл. Господ създава или започва нова степен на изкупление, нова фаза в свещеното дело на спасението. Всичко, което по своята същност принадлежи към предходния етап или фаза, губи своето значение – или по-скоро съхранява значението само като предизображение. Дори десетте Божи заповеди не са изключение: те са надвишени от „новата заповед“. Сега Старият Завет може да се използва само в неговото отношение към Църквата. При старозаветния закон Църквата е ограничена до един народ. Сега няма повече национални различия: няма ни юдеин, ни елин – всички са едно в единия Христос. С други думи, ние нямаме право да откъсваме някои моменти от Стария Завет от книгата на Църквата и да обявяваме техните данни в Свещ. Писание за образец за нашия съвременен живот. Старият Израил е предобраз на Църква, но съвсем не идеален народ. За това може да се каже следното. Несъмнено от Библията ние можем да почерпим немалко сведения за социалното законодателство – това е част от посланието на наближаващото Царство. Ние можем немалко да узнаем за политическата, социалната и икономическата организация на евреите в продължение на векове. Всичко това може много да ни помогне в социологическите дискусии. Но едва ли е до пустимо да откриваме в Библията (сиреч в Стария Завет) някакъв вечен, идеален образец на политическо или икономическо устройство, подходящ за съвременността – или за всяко друго време и място. Ние можем да научим много за израилската история. Но това са уроци по история, а не по богословие. Библейският фундаментализъм в социологията не е по-добър, отколкото във всяка друга област. Библията не е справочник по обществени науки, както и не е справочник по астрономия. Единственият социологически урок, който може да извлечем от Библията, е фактът за съществуването на Църквата, Тялото Христово. Но нито един библейски разказ за преходното не трябва да разглеждаме като „библейско свидетелство“. „Библейски свидетелства“ има само в богословието. Това не означава, че не е възможно да се намери и не трябва да търсим в Библията ръководство за практическия живот. Във всеки случай, такова дирене няма да бъде „богословстване“. И може би уроците на старозаветната история с нищо принципно не се отличават от другите уроци на миналото. В Стария Завет е необходимо да различаваме вечното и преходното („ситуационно обусловеното“). И преди всичко трябва да преодолеем неговата национална ограниченост. Иначе можем да не забележим новото в Новия Завет. В самия Нов Завет се прави ясно разграничение между исторически и пророчески аспекти. Истинската тема на Библията не са народите и обществата, нито небето и земята, а Христос и Неговата Църква. Древният Израил е „предобраз“ не на някакъв случаен народ, а на Новия Завет, т.е. на вселенската Църква. Националната рамка на предобразната Църква е премахната от универсалността на спасението. След Христос има само един „народ“, християните, genus Christianum – tertium genus (трети народ), според древния израз, т.е. Църквата, единственият Божи народ. Нито един народ не може, позовавайки се на Свещ. Писание, да повдига някакви претенции и да иска привилегии. Националните различия принадлежат на природата и нямат отношение към благодатта.
Библията е завършена. Но свещената история продължава. Самият библейски канон включва пророческата книга Откровение. Напред е настъпващото Царство, последното изпълнение на обетованията, следователно и в Новия Завет има пророчества. Цялото битие на Църквата е в известен смисъл пророчество. Но след Христовото Рождество самото разбиране за бъдещето се изменило post Chrustum natum. В Църквата Христова границата между настоящето и бъдещето получава ново значение. Защото сега Христос не е само в бъдещето, но и в миналото, и в настоящето. Тази есхатологична перспектива е от първостепенна важност за правилното разбиране на Библията. Всички херменевтични „принципи“ и „правила“ е необходимо да се преосмислят и преразгледат в светлината на тази есхатологична перспектива. Но тук ни дебнат две опасности. От една страна, между двата Завета няма пълна аналогия, в своята дълбочина те са различни и се отнасят един към друг като „образ“ и „истина“. Традиционното разбиране на патристичната екзегетика е, че Словото Божие се открива на хората постепенно в продължение на целия Стар Завет. Въпреки това, старозаветните теофании не трябва да поставяме на същото ниво или в същото измерение, както Въплъщението на Словото, и да им придаваме такова значение, иначе изкуплението ще се превърне в бледа алегория. „Предобразът“ не е повече от „сянка“ или изображение, а в Новия Завет ние се срещаме с реални събития. Следователно Новият Завет не е само „образ“ на наближаващото Царство, Той самият е Царство, дошло в света. От друга страна, прибързано е да говорим за „осъществила се есхатология“, доколкото самият есхатон (последните времена) още не е настъпил и свещената история не е приключена. По добре да предпочетем израза „въвеждаща есхатология“. Той е по-библейски – решаващият момент на Откровението е вече в миналото. „Основното“ (или „новото“) вече е влязло в историята, но финалът още не е настъпил. Ние вече не сме в света на знаменията, а в света на действителността, макар и под символа на Кръста. Царството е започнало, но не се е изпълнило. Самият строг канон на Свещ. Писание символизира пълнота. Към Библията нищо не трябва да добавяме, защото Словото Божие става плът. Предмет на нашето внимание сега не е книгата, а живата личност. Но Библията съхранява своя авторитет не само като свидетелство за миналото, но и като пророческа книга, пълна с тайни, посочващи бъдещето, края на историята.
Свещената история на Изкуплението продължава. Сега това е историята на Църквата, която е Тяло Христово. Духът Утешител обитава в Църквата. Завършена догматическа система в християнството няма и не може да има, защото Църквата е вечно на път. И Библията се съхранява в Църквата като историческа книга, призвана да напомня на вярващите за динамичната природа, „много пъти и по много начини“, за Божественото Откровение.
Следва
Из „Библия, Църква, Предание“, стр. 21-42
[1] Св. Иларий Пиктавийски (ок. 315-367 г.) – западен църковен писател с голям принос в борбата срещу арианската ерес. По подробно вж. у Попов, И. Св. Иларий, епископ Пиктавийски. – Богословские труды, № 4, 5, 6, 7; Орлов, А. Тринитарные возрения Илария Пиктавийского. Сергиев Посад, 1908; Същият. Христология Илария в связи с обзором христологических учений II–IVвв. Сергиев Посад, 1909; Цоневски, Ил. Патрология. С., 1986, с. 376-380. (Бел. прев.)
[2] Квинт Септимий Флоренс Тертулиан (160-223 г.) – първият значим християнски писател, пишещ на латински език. В края на живота си се отделя от Църквата и се присъединява към сектата на монтанистите. За него вж. у Цоневски. Патрология, с. 176-180; Майендорф, И. Введение в святоотеческое богословие. Минск, 2001, с. 49-60. (Бел. прев.)
[3] Св. Йоан Златоуст (347?-407 г.) – най-плодовитият писател на Източната църква с огромен принос във всички сфери на богословието. За него подробно вж. у прот. Г. Флоровски. Източните отци от IV век. Изд. Тавор, с. 307-335; Цоневски, Патрология, с. 325-346; Майен-дорф, Введение…,с. 216-232; Прот. Михаил Дронов. Святитель Иоанн Златоуст, архиепископ Константинопольский. – Альфа и Омега, № 7. (Бел. прев.)
[4] PL 36, 244.
[5] Св. Юстин Философ (+ 165/166 г.) – един от християнските апологети, чиято основна цел е защитата на Църквата пред езическата власт и от нападките на юдаизма. Автор е на две апологии до император Антонин Пий и римския сенат, както и „Разговор с Трифон юдеина“. За него вж. Мейендорф, Введение…, с. 38-46; Цоневски, И Древни християнски апологети. – ГДА, т. VII, 57/58; Същият. Древните християнски апологети и гръцката философия. С., 1959; Гусев, Д. Св. Иустин, мученик и философ. Казань, 1898. (Бел. прев.)
Дискусия
Trackbacks/Pingbacks
Pingback: Изгубеното библейско съзнание | Протойерей Георги Флоровски - декември 16, 2015
Pingback: Откровение и тълкуване (първа част) | Задругата - декември 17, 2015
Pingback: Откровение и тълкуване (втора част) | Задругата - декември 26, 2015
Pingback: Откровение и тълкуване (първа част) – Задругата - август 20, 2016