Автор: Протопрезвитер Георги Флоровски (1893 – 1979)
Откровение, философия и богословие* (първа част)
1
Има два аспекта в религиозното познание: Откровение и Опит. Откровението е гласът на Бога, говорещ на човека. И човек чува този глас, вслушва се в него, приема Божието слово и го разбира. Именно поради тази цел Бог говори: човек да Го чуе. Чрез Откровението в собствен смисъл ние разбираме именно това слово на Бога както то е чуто. Св. Писание е писменият запис на Откровението, което е било чуто. И, както и да тълкуваме вдъхновения характер на Писанието, трябва да се отбележи, че то съхранява за нас и ни предлага гласа на Бога на езика на човека. То ни предлага Божието слово така, както то отеква във възприемчивата душа на човека. Откровението е теофания. Бог снизхожда към човека и открива Себе Си на човека. И човекът вижда и съзира Бога. И той описва това, което вижда и чува; той свидетелства за това, което му е открито. Най-голямата тайна и чудо на Библията се заключава във факта, че тя е Божие слово на езика на човека. С пълно право ранните християнски екзегети виждат в старозаветните писания предчувствие и предобраз на настъпващото Божие въплъщение. Още в Стария Завет божественото Слово става човек. Бог говори на човека на езика на човека. Това представлява истинският антропоморфизъм на Откровението. Този антропоморфизъм не е просто приспособяване. Човешкият език в никакво отношение не намалява абсолютния характер на Откровението, нито ограничава силата на Божието слово. Божието слово може да се изрази точно и адекватно на езика на човека. Защото човек е сътворен по Божи образ. Именно поради тази причина човек е способен да разбира Бога, да приема Божието слово и да го съхранява. Божието слово не отслабва докато ехти на езика на човека. Напротив, човешкото слово се променя и така да се каже преобразява поради факта, че на Бога е угодно да говори на човешки език. Човекът може да чува Бога, да схваща, приема и съхранява Божието слово. Във всеки случай, Св. Писание ни говори не само за Бога, но и за човека. Освен това Сам Бог говори в Своето Откровение не само за Себе Си, но и за човека. Така историческото Откровение се изпълнява именно в явяването на Богочовека. Не само в Стария, но и в Новия Завет виждаме не само Бога, но и човека. Ние долавяме Бога, доближаващ се до и явяващ се на човека; и виждаме хора, които срещат Бога и слушат внимателно Неговото слово – и още повече – отговарят на Неговите слова. Ние чуваме също така в Писанието гласа на човека, отговарящ на Бога със слова на молитва или на благодарение и на славословие. Достатъчно е да споменем Псалмите в тази връзка. И Бог желае, очаква и иска този отговор. Бог желае човек не само да слуша Неговите слова, но и да отговори на тях. Бог иска да включи човека в „разговор“. Бог снизхожда към човека – Той снизхожда, за да въздигне човека при Себе Си. В Писанието ние сме удивени преди всичко от тази съкровена близост на Бога до човека и на човека до Бога, това освещаване на целия човешки живот чрез Божието присъствие, това обгръщане на земята с божествена закрила. В Писанието ние сме удивени от самия факт на самата свещена история. В Писанието се разкрива, че самата история става свещена, че историята може да се освещава, че животът може да се освещава. И, разбира се, не само в смисъл на външно просвещаване на живота – като че ли отвън – а и в смисъл на неговото преобразяване. Защото Откровението в действителност завършва с основаването на Църквата и със снизхождането на Светия Дух в света. Оттогава Божият Дух пребивава в света. Изведнъж в самия свят се установява Изворът на вечен живот. И Откровението ще се доведе до завършек с явяването на новото небе и новата земя, с космическа и всеобща промяна на цялото тварно съществувание. Можем да кажем, че Откровението е пътят на Бога в историята: ние виждаме как Бог преминава сред обикновените хора. Ние съзираме Бога не само в трансцендентното величие на Неговата слава и всемогъщество, но и в любящата Му близост до Неговото творение. Бог ни се открива не само като Господ и Пантократор (Вседържител), но преди всичко като Отец. И най-важното е, че това писмено Откровение е история, историята на света като Божие творение. Писанието започва със сътворяването на света и завършва с обещанието за ново творение. И ние усещаме динамичното напрежение между тези два момента, между първата божествена „разпоредба“ и настъпващата: „Ето, всичко ново творя“ (ιδού καινά ποιώ πάντα – Откр. 21:5).
Тук не е мястото да разглеждаме подробно основните въпроси на библейската екзегетика. Въпреки това едно нещо трябва безусловно да се уточни. Писанието може да се разглежда в двойна перспектива: извън историята или – като история. В първия случай Библията се тълкува като книга с вечни и свещени образи и символи. И тогава ние трябва да я разгадаваме и тълкуваме именно като символ, според правилата на символичния или алегоричен метод. В древната Църква привържениците на алегоричния метод тълкуват Библията по този начин. Мистиците от Средновековието и от времето на Реформацията разбират Библията също така по този начин. Много съвременни богослови, особено римокатолици, също така клонят към такова разбиране. В такъв случай Библията се явява нещо като правна книга, като кодекс с божествени заповеди и разпоредби, като събрание на текстове или „богословски loci„, като компилация от картини и илюстрации. Библията тогава става самодостатъчна и автономна книга – книга, така да се каже, написана за никого, книга със седем печата… Ние не трябва да отхвърляме такъв подход: има известна истина в подобно тълкуване. Но целият дух на Библията противоречи на подобно тълкуване; то противоречи на непосредствения смисъл на Писанието. И основната грешка на такова разбиране се заключава в абстрахирането от човека. Ясно е, че Божието слово е вечна истина и че Бог говори в Откровението за всички времена. Но ако приемем възможността за много смисли в Писанието и признаем в Писанието нещо като вътрешен смисъл, който е отделен и независим от времето и историята, ние сме изложени на опасността да разрушим реализма на Откровението. Това е сякаш Бог така е говорил, че онези, на които Той първо и директно говори не са Го били разбрали – или поне не са Го разбрали така, както Бог е имал предвид. Такова разбиране свежда историята до митология. И накрая Откровението не е само система от божествени слова, но и система от Божии действия; и именно поради тази причина – то е преди всичко история, свещена история или историята на спасението (Heilsgeschichte), историята на завета на Бога с човека. Само в подобна историческа перспектива пълнотата на Писанието действително ни се разкрива. Тъканта на Писанието е историческа тъкан. Божиите слова са винаги и преди всичко свързани с времето – те имат винаги и преди всичко пряк смисъл. Бог вижда пред Себе Си така да се каже онзи, на когото говори и Той говори по такъв начин, че да бъде чут и разбран. Защото Той винаги говори в интерес на човека, за човека. Има символизъм в Писанието – но той е по-скоро пророчески, отколкото алегоричен символизъм. Има образи и алегории в Писанието, но в своята цялост Писанието не е образ и алегория, а история. Трябва да правим разлика между символизъм и типология. В символизма ние се абстрахираме от историята. Типологията обаче е винаги историческа; тя е нещо като пророчество – когато събитията сами по себе си пророчестват. Можем също да кажем, че пророчеството е и символ – знак, който сочи към бъдещето – но това винаги е исторически символ, който насочва вниманието към бъдещи събития. Писанието има историческа телеология: всичко се стреми към един исторически граничен момент, насочен нагоре към историческия τέλος (завършек). Поради тази причина има такова времево напрежение в Св. Писание. Старият Завет е времето на месианските очаквания – това е основната тема на Стария Завет. И Новият Завет е преди всичко история – евангелската история на божественото Слово и началото на историята на Църквата, която е насочена отново към очакването на апокалиптичното изпълнение. „Изпълнението“ е въобще основната категория на Откровението.
Откровението е Божието слово и словото за Бога. Но в същото време, в добавка към това, Откровението е винаги слово, адресирано към човека, повик и призив към човека. И в Откровението съдбата на човека също така се открива. Във всеки случай Божието слово ни е дадено на нашия човешки език. Ние го познаваме не само когато ехти благодарение на нашата въз-приемчивост, в нашето съзнание, в нашия дух. И същността и обективността на Откровението се долавят не когато човек се абстрахира от самия себе си, нито когато се деперсонализира, нито когато се смалява до математическа точка, превръщайки се по този начин в „трансцендентен субект“. Точно обратното: „трансцендентният субект“ никога не може да възприеме нито да разбере гласа на Бога. Бог не говори на един „трансцендентен субект“, нито на някакво „съзнание изобщо“. „Живият Бог“, Богът на Откровението говори на живи хора, на емпирични субекти. Божието лице се открива само на живи личности. И колкото по-добре, по-пълно и по-ясно човек вижда Божието лице, толкова по-отчетливо и живо е неговото лице, толкова по-пълно и по-ясно „Божият образ“ се проявява и осъществява в него. Най-висшата обективност в слушането и разбирането на Откровението се достига по пътя на най-великото усилие на творческата личност, по пътя на духовното възрастване, по пътя на преобразяването на личността, която преодолява в себе си „плътската мъдрост“, достигайки до „пълната възраст на Христовото съвършенство“ (Еф. 4:13). За човека това не е саможертва, която се изисква, а победоносно движение напред, не самоубийство, а ново раждане или промяна, истинско обожение (θέωσις). Без човека Откровението би било невъзможно – защото никой не би бил там, за да чуе, и Бог тогава не би говорил. Но Бог е сътворил човека, за да може човекът да чува Неговите слова, да ги приема, да расте в тях и чрез тях да стане участник във „вечния живот“. И грехопадението на човека не променя първоначалния Божи замисъл. Човекът губи изцяло способността да чува Бога и да Го славослови. И накрая – господството и силата на греха се прекратяват: „И Словото стана плът, и живя между нас, пълно с благодат и истина; и ние видяхме славата Му, слава като на Единороден от Отца“ (Иоан 1:14). Пътят на живота и светлината е отворен. И човешкият дух отново става способен да чува Бога съвършенно и да приема Неговите слова.
Из „Творение и изкупление“, стр. 19-24
* Този текст е публикуван за първи път на немски в: Zwischen den Zeiten, Heft 6, München, 1931. (Бел. ред.)
Дискусия
Няма коментари.